Kilka słów o szybkim gotowaniu

Nikt nie ma codziennie godziny bądź dwóch, żeby gotować nowy obiad, obiad „od zera”. W nawale codziennych obowiązków jednak nie chce nam się też planować, wymyślać i kupować. Znam to, bo mam tak kilka razy w tygodniu. Postanowiłam więc dla wszystkich, którzy chcą przyspieszyć gotowanie i ograniczyć je do trzydziestominutowego pobytu w kuchni, przygotować listę zaleceń, które pomogą Wam się odnaleźć.

30 minut w kuchni

(No dobra, musimy jednak założyć jedną rzecz – najszybsze jest kupienie gotowej pizzy i wrzucenie jej do piekarnika albo odgrzanie pierogów we wrzątku. Nie, o tym nie będziemy mówić. Chcesz gotować zdrowo i dobrze – gotuj sam/sama).

JAK GOTOWAĆ SZYBCIEJ I LEPIEJ? Kilka zasad, które pozwolą odnaleźć Ci się w kuchni i usprawnić proces przygotowywania obiadów :)

1. PLANUJ – raz w tygodniu sporządź orientacyjną listę tego, co chcesz ugotować w ciągu kilku najbliższych dni. Najlepsza w tym celu jest sobota. Możesz zaplanować pięć obiadów – inny na każdy dzień, ale możesz też zaplanować dwa lub trzy. Z doświadczenia wiem, że prawie każdą potrawę można przygotować na dwa dni.
Sporządź listę zakupów i przejdź do punktu 2.

2. ZRÓB ZAKUPY WCZEŚNIEJ – załóżmy, że w niedzielę. Wiadomo, że nie wszystko możesz kupić od razu na cały tydzień, ale np. większość warzyw może spędzić w lodówce 2-3 dni, mięso bądź rybę możesz zamrozić, o ryżu, kaszy, ziemniakach czy makaronie nie wspomnę, bo je możesz trzymać w domu długo. Do kupowania na bieżąco zostaw tylko to, co absolutnie nie powinno spędzić w lodówce więcej niż 2-3 dni.

3. ZADBAJ O ZAPASY – jest lista rzeczy, dzięki którym będziesz mógł/mogła przygotować obiad w każdej chwili. Znajdują się na niej wszelkiego rodzaju makarony, ryże, kasze, warzywa i owoce w puszkach, oliwa, przyprawy, oliwki, ryby w puszce (np. tuńczyk), śmietana lub jogurt naturalny. Możesz też mrozić praktycznie wszystko, a latem i jesienią przygotowywać przetwory. Niedługo – więcej o zapasach :)

4. GOTUJ NA DWA LUB TRZY DNI – najprostszy i najbardziej banalny sposób na zaoszczędzenie czasu. Nawet, jeżeli jednego dnia poświęcisz na zrobienie np. kotletów czy łazanek około godziny, następnego ograniczysz się tylko do odgrzania. No i odpadnie Ci proces rozważania „co tu znowu ugotować”.

5. ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z PATELNIĄ – jeśli chcesz gotować szybko, to ona stanie się podstawowym przyrządem kuchennym. Najlepiej mieć dwie, obydwie teflonowe, głębszą i płytszą. Do tego dodaj dwa dobre noże – z ząbkami i bez – i drewnianą łyżkę/łopatkę do mieszania.

Doskonałą pomoc stanowi też robot kuchenny, w niektórych kręgach znany jako malakser ;). Jest nieoceniony, kiedy trzeba zmielić mięso, poszatkować kapustę, zetrzeć warzywa. Bardzo przydatny też jest zwykły ręczny mikser z mieszadłami i wymienną końcówką blendującą. Niezastąpiony przy plackach, racuchach, naleśnikach…

6. JEDZ WIĘCEJ WARZYW, DROBIU I RYB, smaż na oliwie – będzie zdrowiej i szybciej. Z piersi kurczaka i świeżych warzyw można przygotować wspaniały obiad w 15 minut. Podobnie jest z białą kiełbasą, filetem z ryby, piersią z indyka, krewetkami…

7. MNIEJ SKŁADNIKÓW = WIĘCEJ CZASU – to moja ulubiona kuchenna zasada. Oczywiście, zdarza mi się zaszaleć, ale nawet na blogu możesz zauważyć, że im mniej składników, tym szybciej przygotowana potrawa. Za przykład niech posłużą ryż smażony z warzywami czy burrito wegetariańskie. To tutaj najbardziej czasochłonne przepisy, głównie dlatego, że trzeba do nich wykorzystać wiele składników. Z kolei do takich przepisów, jak biała kiełbasa z warzywami czy kurczak „pięć smaków” potrzebujemy tak naprawdę trzy składniki i 15 minut. Poza tym wiele razy przekonałam się, że w kuchni ważny jest minimalizm. Temu jednak poświęcę na pewno osobny wpis.

Zbierając wszystko, co napisałam powyżej, podsumuję to tak – skup się na minimalizmie w kuchni. Nie potrzebujesz na co dzień gotować wypasionych obiadów z piętnastu składników. Możesz to zostawić na dni, kiedy masz więcej czasu. Zaplanuj tydzień, kup kilka rzeczy na każdy dzień i ciesz się wolnym czasem.

I oczywiście pysznym jedzeniem :)

A jakie Wy macie pomysły na to, żeby gotować szybciej bez uszczerbku dla zdrowia i smaku?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s